Design och konst. Del 2 (e-bok) av Skriftserien
Lägg till önskelistan

Design och konst. Del 2 (Kairos) e-bok

Pris 165 kr
(0)
Design och konst? Bara för några decennier sedan uttrycktes relationen snarare som design eller konst, och då uppfattades skiljelinjen som en produktiv gräns att stödja sig mot för båda kategorierna. Designföremålen tycktes på detta sätt kunna undslippa en del av konstvärldens pretentioner, medan bildkonsten för sin del i jämförelse med designobjekten slapp vara anonym, tjänande och underställd. Nu ter sig i stället förbindelserna dem emellan, de från båda håll överskridande kontakterna, som ...
E-Bok 165 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Torsten Weimarck (redaktör), Skriftserien Kairos, nr 8:2 (författare)
Förlag Raster förlag
Utgiven 26 Oktober 2005
Genrer Konst, Musik, Teater, Film, Fackböcker
Serie Kairos
Språk Swedish
Format pdf
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789187215650
Design och konst? Bara för några decennier sedan uttrycktes relationen snarare som design eller konst, och då uppfattades skiljelinjen som en produktiv gräns att stödja sig mot för båda kategorierna. Designföremålen tycktes på detta sätt kunna undslippa en del av konstvärldens pretentioner, medan bildkonsten för sin del i jämförelse med designobjekten slapp vara anonym, tjänande och underställd. Nu ter sig i stället förbindelserna dem emellan, de från båda håll överskridande kontakterna, som självklara, belysande och befriande, för båda parter: design och bildkonst. Förklaringen till förändringen idag kan man finna på många plan, och har sin utgångspunkt såväl i designens behov som i bildkonstens. Del 1 omfattar texter från och med 1700-talets andra hälft till tiden före 1960. Denna andra del innehåller texter skrivna mot bakgrund av några av tolkningskontexterna som utvecklats efter 1960. Uppmärksamheten i de teoretiska diskussioner som har förts gäller designens och designföremålens roll, innebörd och funktionssätt i informationssamhället. I stället för att som tidigare se dem som mer eller mindre vackert och ändamålsenligt utformade bruksföremål, betraktas de alltmer som bärare av intrikata, ideologiska bild- och teckenkoder. Tingen framstår som formade av ett slags social materia, och tillhöriga visuella betydelsesystem med förgreningar långt utanför den traditionella konstvärlden. Designobjektens uttryck visar sig ofta vara lika genomgripande och estetiskt effektiva, om än på ett ’osynligare’ sätt, än de traditionella konstverkens.