
Lägg till önskelistan
Gratis smakprov
- Spara till biblioteket
- Lyssna på smakprov
Stulet nyår (lättläst) (Tidlösa berättelser) ljudbok
Pris
95 kr
Det är nyårsafton och hembiträdet Gerda ska just lämna den fina våningen hon städat. Då kommer en frestelse över henne. Att stanna kvar över natten i den tomma våningen.
I herrskapets salonger leker Gerda nu sin lek. Hon klär upp sig i fruns finaste klänning. Och när det ringer på dörren öppnar hon glatt.
Men vem är den unge mannen hon bjuder att stiga in? Spelar det någon roll? Nej, inte ikväll. För årets sista timmar blir en fest, och den kan sluta hur som helst …
Agnes von Krusenstjerna...
Ljudbok
95 kr
Pris
E-Bok
185 kr
Pris
Förlag
Vilja förlag
Utgiven
17 Februari 2023
Längd
0:24
Genrer
Annan Skönlitteratur, Skönlitteratur
Serie
Tidlösa berättelser
Språk
Swedish
Format
mp3
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789179495770
Det är nyårsafton och hembiträdet Gerda ska just lämna den fina våningen hon städat. Då kommer en frestelse över henne. Att stanna kvar över natten i den tomma våningen.
I herrskapets salonger leker Gerda nu sin lek. Hon klär upp sig i fruns finaste klänning. Och när det ringer på dörren öppnar hon glatt.
Men vem är den unge mannen hon bjuder att stiga in? Spelar det någon roll? Nej, inte ikväll. För årets sista timmar blir en fest, och den kan sluta hur som helst …
Agnes von Krusenstjernas författarskap utmärktes av teman kring kvinnors utveckling och längtan efter kärlek. På sin tid blev hon kontroversiell för att också under ytan skildra tabubelagda ämnen som homosexualitet, incest och inskränkningar av kvinnors frihet.
Hembiträdet Gerda i novellen Stulet nyår ger just uttryck för en kvinnas törstande efter kärlek. Men också en inblick i de klasskillnader som hennes samtid bar på. I den lek som Gerda leker i den fina våningen bland herrskapets vackra saker ryms både njutning och den stora lögnen. Och hur det äventyr som tar sin början på årets sista dag ska sluta, är en skickligt berättad rysare som håller läsaren i sitt grepp från första till sista sidan.
Agnes von Krusenstjerna skrev novellen Stulet nyår 1934. Den finns även som novellfilm från 1978.
Det här är en bearbetad version av Stulet nyår. Boken ingår i Viljas serie tidlösa berättelser.
Viljas böcker är uppskattade av personer som är ovana vid att läsa eller kanske har någon form av lässvårigheter. Språket är enkelt men innehållet är anpassat för vuxna läsare.