Skolskav (ljudbok) av Anita Jansson
Lägg till önskelistan Gratis smakprov
  • Spara till biblioteket
  • Lyssna på smakprov
Anita Jansson (författare), Veronica Kurba (berättare)

Skolskav ljudbok

Pris 109 kr
(0)
Skolskav ger en unik inblick i författarens yrkesresa under utvecklingen av "En skola för alla," regeringens skolreform som utformades under 1940-talet och som pågår fortfarande. För alla som är intresserade av den svenska skolans utveckling är Skolskav ett måste. Den ger en omfattande bild av den svenska skolvärlden, från författarens egen skolgång till ledande befattningar inom större organisationer. Berättelsen spänner över varje årtionde från 1960-talet. Den speglar 1970-talet då föränd...
Ljudbok 109 kr Pris E-Bok 125 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Anita Jansson (författare), Veronica Kurba (berättare)
Förlag Bookea
Utgiven 24 Juli 2024
Längd 14:12
Genrer Psykologi Och Pedagogik, Biografier & Memoarer, Fackböcker
Språk Swedish
Format mp3
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789181001280
Skolskav ger en unik inblick i författarens yrkesresa under utvecklingen av "En skola för alla," regeringens skolreform som utformades under 1940-talet och som pågår fortfarande. För alla som är intresserade av den svenska skolans utveckling är Skolskav ett måste. Den ger en omfattande bild av den svenska skolvärlden, från författarens egen skolgång till ledande befattningar inom större organisationer. Berättelsen spänner över varje årtionde från 1960-talet. Den speglar 1970-talet då förändringar i kunskapssynen blev en het debatt, krävande att lärare utvecklade individualiserad undervisning. Hur skulle skolan kunna leva upp till läroplanens intentioner? Varför blev det så svårt? Under två decennier kring millennieskiftet genomgick hela den offentliga sektorn en kraftig decentralisering. Läsaren får följa författaren som skolledare, utvecklingschef och organisationskonsult. När de övergripande skolläroplanerna inte fick önskat resultat, ingrep regeringen och riksdagen genom att flytta huvudmannaansvaret från stat till kommun, implementera mål- och resultatstyrning av skolsystemet och senare kräva systematiskt kvalitetsarbete. Kompetensen att styra och organisera på den mottagande nivån var helt enkelt otillräcklig.