Den underjordiska järnvägen (lättläst) (ljudbok
Lägg till önskelistan Gratis smakprov
  • Spara till biblioteket
  • Lyssna på smakprov
Colson Whitehead (författare), Odile Nunes (berättare)

Den underjordiska järnvägen (lättläst) ljudbok

95 kr
(0)
Cora lever ett svårt liv som slav på en bomullsplantage i amerikanska södern. Caesar, som också är slav, föreslår att de ska rymma tillsammans. Cora säger motvilligt ja. Nu börjar Coras kamp för att bli fri. Hon flyr från stat till stat via en underjordisk järnväg. Den onde slavjägaren Ridgeway är henne på spåren. Han vill krossa henne och järnvägen som gjort flykten möjlig. I verkligheten var den underjordiska järnvägen ett nätverk som skyddade och hjälpte slavar. I boken har den tagit for...
95 kr
109 kr
Författare Colson Whitehead (författare), Hanna Wallsten (översättare), Nina Leino PdeR (annat), Odile Nunes (berättare)
Utgiven 29 Januari 2021
Längd 3:16
Genrer Romaner, Skönlitteratur
Språk Swedish
Format mp3
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789179711191
Cora lever ett svårt liv som slav på en bomullsplantage i amerikanska södern. Caesar, som också är slav, föreslår att de ska rymma tillsammans. Cora säger motvilligt ja. Nu börjar Coras kamp för att bli fri. Hon flyr från stat till stat via en underjordisk järnväg. Den onde slavjägaren Ridgeway är henne på spåren. Han vill krossa henne och järnvägen som gjort flykten möjlig. I verkligheten var den underjordiska järnvägen ett nätverk som skyddade och hjälpte slavar. I boken har den tagit formen av en riktig järnväg. Genom Coras resa mot friheten berättas slaveriets historia, men även Amerikas. Cora får möta mycket grymhet på vägen, men också godhet och stor mod. Hanna Wallsten har bearbetat boken till lättläst. Bokförlaget Hedvig ger ut böcker som är lätta att läsa, för barn och vuxna. Läs mer på www.bokforlagethedvig.se