Den fula ankungen (lättläst) (ljudbok) av H. C.
Lägg till önskelistan Gratis smakprov
  • Spara till biblioteket
  • Lyssna på smakprov
H. C. Andersen (författare), Hanna Svensson (berättare)

Den fula ankungen (lättläst) ljudbok

Pris 95 kr
(0)
Den stora, grå ankungen ser inte ut som sina söta små syskon. Därför blir han retad och utstött. Han flyr ut i världen, rädd och ensam. Men en dag får han syn på en flock med stora, vita fåglar. De är de vackraste han sett … H.C. Andersen är en av världens mest kända sagoförfattare. Han skrev nära 200 sagor som är översatta till mer än 100 språk. Sagorna skildrar ofta mänsklig dumhet och fåfänga och är fulla av visdom om livet. Den fula ankungen från 1843 är en av H.C. Andersens mest älskade...
Ljudbok 95 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare H. C. Andersen (författare), Cecilia Davidsson (redaktör), Hanna Svensson (berättare), Sofia Scheutz (annat)
Förlag Vilja förlag
Utgiven 23 April 2020
Längd 0:19
Genrer Annan Skönlitteratur, Skönlitteratur
Språk Swedish
Format mp3
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789177238874
Den stora, grå ankungen ser inte ut som sina söta små syskon. Därför blir han retad och utstött. Han flyr ut i världen, rädd och ensam. Men en dag får han syn på en flock med stora, vita fåglar. De är de vackraste han sett … H.C. Andersen är en av världens mest kända sagoförfattare. Han skrev nära 200 sagor som är översatta till mer än 100 språk. Sagorna skildrar ofta mänsklig dumhet och fåfänga och är fulla av visdom om livet. Den fula ankungen från 1843 är en av H.C. Andersens mest älskade sagor. Den handlar om längtan efter gemenskap och att få vara den man är. Ur bokens efterord om H.C. Andersen: ”Vem är den fula ankungen? Kanske handlar berättelsen om författaren själv, H.C. Andersen. Han visste hur det var att bli hånad och utstött. I sin ungdom blev han mobbad, mest för sitt utseende. Han kom från en fattig familj och kände sig underlägsen. Dessutom hade han svårt för att läsa och skriva. Men precis som ankungen i sagan får H.C. Andersen sin revansch. När han dör i Köpenhamn 1875 är han en hyllad författare, berömd i hela Europa.” Klassiker ger en djupare förståelse för vår tid och kan användas i undervisningen. Under konceptet Tidlösa berättelser ger Vilja förlag ut lättlästa versioner av klassiker och sagor som är just tidlösa. Tack vare det kan alla elever oavsett läsförmåga läsa samma berättelse, men i olika utgåvor. Lättlästa böcker från Vilja är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för en vuxen läsare.