Fettpärlan (lättläst) (ljudbok) av Guy de Maupassant
Gratis smakprov
Guy de Maupassant , Sari Eliasson (berättare)

Fettpärlan (lättläst) (Tidlösa berätelser) ljudbok

95 kr
Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad? Guy de Maupassant var en fransk förfat…
Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad? Guy de Maupassant var en fransk författare som föddes i Normandie i norra Frankrike 1850. Han är känd för sina många korta berättelser. Maupassant stod på de svagas sida. Han reste mycket och tyckte om äventyr. Fettpärlan är en av hans mest kända berättelser. 1870–1871 låg Frankrike och Preussen i krig med varandra, det så kallade fransk-tyska (fransk-preussiska) kriget. Maupassant låg inkallad en tid. Fettpärlan utspelar sig under detta krig. Lättlästa böcker från Vilja är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för en vuxen läsare. Viljas böcker är indelade i sex nivåer, XS-XXL. Fettpärlan ligger på nivå XL.
Ljudbok 95 kr
E-bok 185 kr
Författare Guy de Maupassant (författare), Sari Eliasson (berättare), Marie Berthelius (översättare), Nils Olsson (annat)
Förlag Vilja förlag
Utgiven 07.10.2025
Längd 0:57
Genrer Ungdomsböcker, Skönlitteratur, Romaner, 12-15 År
Språk Swedish
Format mp3
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789179499372

Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad? Guy de Maupassant var en fransk författare som föddes i Normandie i norra Frankrike 1850. Han är känd för sina många korta berättelser. Maupassant stod på de svagas sida. Han reste mycket och tyckte om äventyr. Fettpärlan är en av hans mest kända berättelser. 1870–1871 låg Frankrike och Preussen i krig med varandra, det så kallade fransk-tyska (fransk-preussiska) kriget. Maupassant låg inkallad en tid. Fettpärlan utspelar sig under detta krig. Lättlästa böcker från Vilja är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för en vuxen läsare. Viljas böcker är indelade i sex nivåer, XS-XXL. Fettpärlan ligger på nivå XL.

Inga recensioner än