Guy de Maupassant
(författare)
,
Sari Eliasson
(berättare)
Fettpärlan (lättläst) (Tidlösa berätelser) ljudbok
95 kr
Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad?
Guy de Maupassant var en fransk förfat…
Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad?
Guy de Maupassant var en fransk författare som föddes i Normandie i norra Frankrike 1850. Han är känd för sina många korta berättelser. Maupassant stod på de svagas sida. Han reste mycket och tyckte om äventyr.
Fettpärlan är en av hans mest kända berättelser. 1870–1871 låg Frankrike och Preussen i krig med varandra, det så kallade fransk-tyska (fransk-preussiska) kriget. Maupassant låg inkallad en tid. Fettpärlan utspelar sig under detta krig.
Lättlästa böcker från Vilja är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för en vuxen läsare. Viljas böcker är indelade i sex nivåer, XS-XXL. Fettpärlan ligger på nivå XL.
Ljudbok
95 kr
E-bok
175 kr
Förlag
Vilja förlag
Utgiven
07.10.2025
Längd
0:57
Genrer
Ungdomsböcker, Skönlitteratur, Romaner, 12-15 År
Serie
Tidlösa berätelser
Språk
Swedish
Format
mp3
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789179499372
Det är krig mellan Frankrike och Preussen. En grupp människor bestämmer sig för att lämna Rouen, där de bor. I gruppen finns flera rika, ett par nunnor, en demokrat och glädjeflickan ”Fettpärlan”. Hon är generös, men de andra behandlar henne illa. När preussarna vägrar att låta gruppen resa vidare, offrar Fettpärlan sig. Förändrar det hur hon blir behandlad?
Guy de Maupassant var en fransk författare som föddes i Normandie i norra Frankrike 1850. Han är känd för sina många korta berättelser. Maupassant stod på de svagas sida. Han reste mycket och tyckte om äventyr.
Fettpärlan är en av hans mest kända berättelser. 1870–1871 låg Frankrike och Preussen i krig med varandra, det så kallade fransk-tyska (fransk-preussiska) kriget. Maupassant låg inkallad en tid. Fettpärlan utspelar sig under detta krig.
Lättlästa böcker från Vilja är ofta något kortare, har alltid ett lättare språk och ett innehåll anpassat för en vuxen läsare. Viljas böcker är indelade i sex nivåer, XS-XXL. Fettpärlan ligger på nivå XL.
Inga recensioner än