Det är vi som bestämmer! - Så funkar demokrati. Nivå 1 (lättläst) ljudbok
49 kr
Sverige är en demokrati. Men så har det inte alltid varit det är bara hundra år sedan kvinnor för första gången fick rösta i politiska val. Och andra grupper fick rösträtt senare än så. I Det är vi som bestämmer! får du veta hur Sverige blev demokratiskt och hur demokratin fungerar.
Vilka lagar är extra viktiga i en demokrati? Och vilka utmaningar möter demokratin i Sverige idag? Demokrati är ...
Ljudbok
49 kr
Förlag
LL-förlaget
Utgiven
2021
Längd
0:34
Genrer
Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
mp3
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789188993175
Sverige är en demokrati. Men så har det inte alltid varit det är bara hundra år sedan kvinnor för första gången fick rösta i politiska val. Och andra grupper fick rösträtt senare än så. I Det är vi som bestämmer! får du veta hur Sverige blev demokratiskt och hur demokratin fungerar.
Vilka lagar är extra viktiga i en demokrati? Och vilka utmaningar möter demokratin i Sverige idag? Demokrati är nämligen ingen självklarhet. Den kan bli både bättre och sämre det är upp till oss som lever i den. Boken förklarar pedagogiskt och tydligt dina demokratiska rättigheter och hur du kan göra din röst hörd.
Boken ges ut samtidigt på två lättlästnivåer en väldigt lätt och en lite mer avancerad, för att alla ska ha möjlighet att förstå det samhälle vi lever i.
Moa Candil är journalist på den lättlästa tidningen 8 Sidor och har lång erfarenhet av att skriva på lätt svenska. Det är vi som bestämmer! är hennes första bok.
Inga recensioner än