Yes! (e-bok) av Katarina Bjärvall
Lägg till önskelistan
Katarina Bjärvall (författare)

Yes! e-bok

109 kr
(0)
VI KÖPER, KÖPER, KÖPER. Varor, tjänster, livsstilar, drömmar, relationer allt bjuds ut dygnet runt. Förr var det produktionen som drev samhällsekonomin. Idag är det den privata konsumtionen. Konsumtionen ska göra oss lyckligare, tror vi. Men de flesta undersökningar tyder på raka motsatsen. Och än värre den eviga tillväxten driver oss mot en ekologisk katastrof. Så varför köper vi sådant vi inte behöver eller ens vill ha, varför fortsätter vi med den livsstil som gör oss tommare, mer stress...
109 kr
Undertext Därför köper vi det vi inte behöver
Författare Katarina Bjärvall (författare)
Förlag Ordfront
Utgiven 30 oktober 2015
Längd 269 sidor
Genrer Skönlitteratur
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789174414479
VI KÖPER, KÖPER, KÖPER. Varor, tjänster, livsstilar, drömmar, relationer allt bjuds ut dygnet runt. Förr var det produktionen som drev samhällsekonomin. Idag är det den privata konsumtionen. Konsumtionen ska göra oss lyckligare, tror vi. Men de flesta undersökningar tyder på raka motsatsen. Och än värre den eviga tillväxten driver oss mot en ekologisk katastrof. Så varför köper vi sådant vi inte behöver eller ens vill ha, varför fortsätter vi med den livsstil som gör oss tommare, mer stressade och dessutom förstör det enda jordklot vi har att leva på? Detta är en av vår tids största gåtor. Det är också frågan som står i centrum för Katarina Bjärvalls bok Yes! Därför köper vi det vi inte behöver.Ett svar är att dagens hela samhälle är organiserat kring tillväxt, konsumtion och vinst och att pengar att handla för kan trollas fram genom ständigt tillgänglig kredit. Ett annat svar finns i vår egen hjärna, i belöningssystemet, som gör att vi får snabba lustkänslor av nya prylar och upplevelser. Nyckeln är dopamin, den signalsubstans som kan göra oss beroende inte bara av droger och alkohol utan också av godis och lajks på Facebook. Idag har den avancerade vetenskapen om hjärnan och om människors beteende ställts i konsumtionssamhällets tjänst. Reklam framstår mer och mer som gårdagens sätt att påverka. Framtidens heter neuromarketing. Yes! är en skrämmande bok om hur de kommersiella krafterna bokstavligt talat invaderar och styr oss, men också en hoppfull vision om hur vi återtar makten över våra liv. Katarina Bjärvall är frilansjournalist. Hon vill analysera de frågor som folk snackar om hemma över en stekpanna med fiskpinnar en tisdagskväll och belysa människors vardagsproblem. Hon har tidigare skrivit En gravad hund. Språket i en mångkulturell vardag (Carlssons 2001). År 2005 gav hon ut boken Vill ha mer - Om barn, föräldrar och konsumtion på Ordfront. Den kom ut på danska i december 2006. Hennes debut som skönlitterär författare heter Under tiden.