Visioner, vägval och verkligheter : svenska uni
Lägg till önskelistan
Carl-Gustaf Andrén (författare)

Visioner, vägval och verkligheter : svenska universitet och högskolor i utveckling efter 1940 e-bok

Pris 165 kr
(0)
»En högtidsstund för kalenderbitare med högskolan som specialintresse, en reflekterande analys från en akademiker med unikt bred karriär eller ett tänkvärt, uppfordrande inlägg i den aktuella högskoledebatten? Carl-Gustaf Andrén lyckas erbjuda allt detta i en och samma bok.« Tidskriften Universitetsläraren »Denna gedigna, lärda studie ... är en viktig läsning för såväl verksamma vid universiteten som för politiska beslutsfattare.« Bibliotekstjänst Svenska universitet och högskolor har gen...
E-Bok 165 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Carl-Gustaf Andrén (författare)
Utgiven 16 Oktober 2014
Genrer Psykologi Och Pedagogik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789187351549
»En högtidsstund för kalenderbitare med högskolan som specialintresse, en reflekterande analys från en akademiker med unikt bred karriär eller ett tänkvärt, uppfordrande inlägg i den aktuella högskoledebatten? Carl-Gustaf Andrén lyckas erbjuda allt detta i en och samma bok.« Tidskriften Universitetsläraren »Denna gedigna, lärda studie ... är en viktig läsning för såväl verksamma vid universiteten som för politiska beslutsfattare.« Bibliotekstjänst Svenska universitet och högskolor har genomgått en fullständig omvandling under 1900-talet. En utbildningsboom skapade växande behov och fler krav från universitetsledningar, studenter och politiker. Tillkomsten av nya lärosäten, meningsskillnaderna kring kraven på lärarna och dragkampen mellan externa och interna aktörer har vållat debatter under decennier. I Visioner, vägval och verkligheter gör nestorn i universitetsvärlden, Carl-Gustaf Andrén, en historisk överblick över de bärande idéer och motiv som stått bakom utvecklingen. Utifrån sin unika erfarenhet genomlyser han styrmekanismerna och besluten kritiskt. Varför valde man vissa lösningar och vilka var motiven? Fram träder viljestarka beslutsfattare, ofta med djup förankring i utbildningssamhället och den utbildningspolitiska sfären, som målmedvetet sökt förverkliga sina ideal. I sin kartläggning vill författaren förstå drivkrafterna i förändringarna och hur verkligheten tedde sig då besluten genomförts. Kanske finns det möjligheter att också formulera en strategi för en stabil utveckling av verksamheten, att förnya och förbättra högskolearbetet genom att lära av historien?