Lägg till önskelistan
Välfärdens vägar : Organiseringen av vägunderhållet i Sverige 1850-1944 e-bok
Pris
165 kr
Vem bör sköta landets vägar? Det vi idag ser som en självklarhet att staten ansvarar för vägnätet är i själva verket en ovanlig lösning.
Från medeltiden fram till 1920-talet sköttes vägunderhållet på den svenska landsbygden av fastighetsägarna. Det utgjorde en del av deras skattebörda. I ett internationellt perspektiv var det en okonventionell modell: ett system som var extremt decentraliserat och ansvaret delades av hundratusentals personer.
Men vägar som inte underhålls förfaller snabbt o...
E-Bok
165 kr
Pris
Förlag
Nordic Academic Press
Utgiven
29 Juni 2022
Genrer
Historia & Arkeologi, Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789189361263
Vem bör sköta landets vägar? Det vi idag ser som en självklarhet att staten ansvarar för vägnätet är i själva verket en ovanlig lösning.
Från medeltiden fram till 1920-talet sköttes vägunderhållet på den svenska landsbygden av fastighetsägarna. Det utgjorde en del av deras skattebörda. I ett internationellt perspektiv var det en okonventionell modell: ett system som var extremt decentraliserat och ansvaret delades av hundratusentals personer.
Men vägar som inte underhålls förfaller snabbt och vägunderhållet i början av 1900-talet utpekades under lång tid som den svenska vägadministrationens akilleshäl. År 1944 övertog därför staten ansvaret för samtliga allmänna vägar, och även det är sällsynt internationellt sett. Dessförinnan hade det kommunala självstyret prioriterats framför försöken att förbättra vägarnas kvalitet generellt.
I Välfärdens vägar granskar historikern Erik Lindberg hur svårt det var att reformera underhållssystemet till följd av ett långtgående individuellt och lokalt självbestämmande. Många förändringar kunde blockeras av enskilda individer eller lokalsamhällena. Förstatligandet av vägnätet 1944 var ett drastiskt mått för att helt frikoppla vägarnas underhåll från lokala intressen.