Undervisningsutvecklande forskning - exemplet L
Lägg till önskelistan
Ingrid Carlgren (redaktör)

Undervisningsutvecklande forskning - exemplet Learning study e-bok

Pris 265 kr
(0)
Undervisningens kvalitet och hur den ska förbättras har kommit i fokus i debatten om skolan. Ofta diskuteras generella lösningar, till exempel att ­lärarnas förväntningar på eleverna måste höjas. Undervisning har emellertid alltid ett konkret innehåll och genomförs med specifika grupper av elever. Därför måste förbättring av undervisning alltid utgå från såväl det specifika innehållet som de specifika eleverna. Undervisning är lärares professionella verksamhet. Den kan inte standar­diseras...
E-Bok 265 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Ingrid Carlgren (redaktör)
Utgiven 9 December 2022
Genrer Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Adobe DRM
ISBN 9789151109657
Undervisningens kvalitet och hur den ska förbättras har kommit i fokus i debatten om skolan. Ofta diskuteras generella lösningar, till exempel att ­lärarnas förväntningar på eleverna måste höjas. Undervisning har emellertid alltid ett konkret innehåll och genomförs med specifika grupper av elever. Därför måste förbättring av undervisning alltid utgå från såväl det specifika innehållet som de specifika eleverna. Undervisning är lärares professionella verksamhet. Den kan inte standar­diseras eller mekaniseras utan måste planeras och genomföras i relation till och i interaktion med den specifika kontexten. I detta arbete behöver lärare kunskaper och teoretiska redskap för att problematisera, analysera och ­utveckla verksamheten. En långsiktig och hållbar utveckling av lärarnas professionella kunskapsbas förutsätter en stegvis och systematisk kunskapsutveckling. I den här boken visas hur en lärardriven och praktiknära forskning kan bidra till att utveckla kunskaper och redskap som kan utveckla undervisningen. Författarna ger exempel på hur forskning kan bidra till att belysa undervisning och lärande på ett sätt som har direkt relevans för lärarnas undervisning. Ingrid Carlgren (red.) är professor emerita vid Stockholms universitet och är knuten till forskarskolan i Learning study. Bokens övriga författare är forskare och lärare som arbetar med ämnesdidaktisk undervisningsutvecklande forsk­ning. EPUB3: Reflowable