Tro, hopp & sfi : en didaktisk dagbok för alfab
Lägg till önskelistan Gratis smakprov
  • Spara till biblioteket
  • Läs smakprov
  • Visa inbäddningskod
Eva Thors Rudvall (författare)

Tro, hopp & sfi : en didaktisk dagbok för alfabetiseringslärare e-bok

105 kr
(0)
Tro, hopp sfi är en djupt personlig dagbok och en pedagogisk loggbok som ingen annan. Dess syfte är inget mindre än detta: att ge lärare och elever i hela den ofta nedvärderade och kritiserade sfi-apparaten en injektion av mod och tillförsikt. ”I en A-klass finns sällan någon utöver läraren som har någon studievana. Klassen består dessutom regelmässigt av kursdeltagare från flera olika länder, som därmed också saknar ett gemensamt språk. Därtill är det kontinuerligt intag, elevkonstellatio...
105 kr
Författare Eva Thors Rudvall (författare)
Utgiven 9 april 2019
Genrer Psykologi Och Pedagogik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789174347432
Tro, hopp sfi är en djupt personlig dagbok och en pedagogisk loggbok som ingen annan. Dess syfte är inget mindre än detta: att ge lärare och elever i hela den ofta nedvärderade och kritiserade sfi-apparaten en injektion av mod och tillförsikt. ”I en A-klass finns sällan någon utöver läraren som har någon studievana. Klassen består dessutom regelmässigt av kursdeltagare från flera olika länder, som därmed också saknar ett gemensamt språk. Därtill är det kontinuerligt intag, elevkonstellationen förändras så gott som varje månad. […] Kursdeltagarnas familjesituation kan vara kaotisk. Pa° en termin lär de sig ändå att läsa och skriva och samlar på sig ett svenskt basordförråd, tillräckligt för att presentera sig själva på svenska och fylla i sina personuppgifter på en enkel blankett. Ibland tänker jag att andra skolformer skulle kunna ha något att lära av sfi!” Eva Thors Rudvall har varit verksam som sfi-lärare i tre decennier, mestadels för elever på spår 1. Hennes strävan är att ge alla nya svenskar tillgång till det språk som är nyckeln till både arbetsmarknaden och det demokratiska samtalet. Och att stärka de lärare som ska göra detta möjligt.