Lägg till önskelistan
Stulen musik : nazisternas plundringar och musiken som motstånd e-bok
Pris
165 kr
Stulen musik är det avslutande kapitlet i Anders Rydells trilogi om nazisternas plundring av kultur under andra världskriget, efter de hyllade Plundrarna och Boktjuvarna.
I boken får vi följa ett antal judiska musiker, såsom Wanda Landowska, Arthur Rubinstein, Wladyslaw Szpilman, Shony Braun och Alma Rosé, från mellankrigstidens vibrerande musikliv till nazisternas förföljelse, flykt och Förintelsen. Parallellt berättas om musikens roll i Tredje riket och den omfattande och systematiska plun...
E-Bok
165 kr
Pris
Förlag
Norstedts
Utgiven
20 September 2024
Längd
342 sidor
Genrer
Historia & Arkeologi, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789113090115
Stulen musik är det avslutande kapitlet i Anders Rydells trilogi om nazisternas plundring av kultur under andra världskriget, efter de hyllade Plundrarna och Boktjuvarna.
I boken får vi följa ett antal judiska musiker, såsom Wanda Landowska, Arthur Rubinstein, Wladyslaw Szpilman, Shony Braun och Alma Rosé, från mellankrigstidens vibrerande musikliv till nazisternas förföljelse, flykt och Förintelsen. Parallellt berättas om musikens roll i Tredje riket och den omfattande och systematiska plundringen av tiotusentals instrument, manuskript och böcker.
Specialkommandot Sonderstab Musik ledde jakten på Europas främsta musikskatter, ovärderliga instrument och manuskript av mästare som Bach, Mozart och Beethoven. Bara i Paris stals över 8 000 flyglar och pianon från judiska hem. Plundringen dirigerades av den nazistiske musikhistorikern Herbert Gerigk, med det ideologiska målet att utplåna det judiska inflytandet över den europeiska musiken.
Genom sin trilogi skapar Anders Rydell en fördjupande berättelse om detta brott och dess långtgående följder. Om hur plundring användes för att beröva människor på kultur, språk och identitet. Stulen musik är en berättelse om nazisternas försök att tysta sina offer, men också om musik som motståndshandling.