Lägg till önskelistan
Gratis smakprov
- Spara till biblioteket
- Läs smakprov
Snålskjuts : Myten om affärsmodellen e-bok
Pris
29 kr
Idag genererar många teknikföretag på internet intäkter genom sådant som de själva inte betalat för att skapa - nyheter, film, musik och mycket annat. Mönstret går igen i alla innehållsbranscher, men tar sig olika uttryck: piratkopiering av film flyttar intäkter från filmbolagen till bredbandsoperatörerna, medan utarmningen av tidningarnas annonsmarknad flyttar annonsintäkter till exempelvis Google, som får intäkter genom att folk söker på nyhetsinnehåll. Det är inte stöld, det är inte "shari...
E-Bok
29 kr
Pris
Förlag
Volante
Utgiven
15 Augusti 2012
Genrer
Ekonomi Och Ledarskap, Konst, Musik, Teater, Film, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789186815776
Idag genererar många teknikföretag på internet intäkter genom sådant som de själva inte betalat för att skapa - nyheter, film, musik och mycket annat. Mönstret går igen i alla innehållsbranscher, men tar sig olika uttryck: piratkopiering av film flyttar intäkter från filmbolagen till bredbandsoperatörerna, medan utarmningen av tidningarnas annonsmarknad flyttar annonsintäkter till exempelvis Google, som får intäkter genom att folk söker på nyhetsinnehåll. Det är inte stöld, det är inte "sharing" - det är snålskjuts. Robert Levine är författare och journalist och har under femton år bevakat populärkultur, teknik och det inte helt friktionsfria samspelet mellan dem för tidningar som Wired, Vanity Fair och Rolling Stone. Hans bok "Free Ride" hyllades av New York Times som "en bok med potential att förändra debatten om framtidens kultur". Denna text publicerades ursprungligen i antologin ”Myten om internet” (Volante, 2012).