Lägg till önskelistan
Slutkört e-bok
Pris
35 kr
Du sitter en kall decembermorgon i din bil på väg till
arbetet. Det är svårt att få upp värmen, rutorna
immar igen, vägarbeten ger köer – kommer du att
hinna i tid till ditt möte? Kvällens nödvändiga inköpsrunda måste sen gå till stormarknaden,
eftersom butikerna i närområdet tvingats slå
igen. Ska våra städer och tätorter verkligen vara uppbyggda på bilens villkor? Billobbyisternas framgångsrika arbete alltsedan 1950-talet har lett till ett ohållbart samhälle.
Nu har det blivit nödvändigt me...
E-Bok
35 kr
Pris
Förlag
Ordfront
Utgiven
25 Mars 2013
Längd
368 sidor
Genrer
Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789174410662
Du sitter en kall decembermorgon i din bil på väg till
arbetet. Det är svårt att få upp värmen, rutorna
immar igen, vägarbeten ger köer – kommer du att
hinna i tid till ditt möte? Kvällens nödvändiga inköpsrunda måste sen gå till stormarknaden,
eftersom butikerna i närområdet tvingats slå
igen. Ska våra städer och tätorter verkligen vara uppbyggda på bilens villkor? Billobbyisternas framgångsrika arbete alltsedan 1950-talet har lett till ett ohållbart samhälle.
Nu har det blivit nödvändigt med drastiska motåtgärder för att möta klimathotet. Volvoarbetaren Lars Henriksson tvingas avliva myten om »den gröna bilen« men visar med andra konkreta exempel hur bilindustrin själv kan bidra till lösningen. Med sin flexibilitet och inriktning på massproduktion är den som klippt och skuren för att ta täten i en omställning av våra transport- och energisystem. Av sig själv lär det inte ske.
Men om de som arbetar i bilindustrin gör klimatomställning till en fråga om att försvara jobben kan det bli möjligt. Tekniken och kompetensen har vi. Kunniga anställda likaså. Så vad väntar vi på?
Lars Henriksson är frilansskribent och debattör,
men framför allt sedan slutet av sjuttiotalet
bilarbetare vid Volvo Personvagnars monteringsfabrik
i Torslanda. Han föreläser ofta i Sverige
och internationellt om klimatfrågor, bilism
och bilindustri. Han har A-, B- och C-körkort
men har aldrig ägt en bil.