Skolans kriser: Historiska perspektiv på utbild
Lägg till önskelistan
Johannes Westberg (författare), Joakim Landahl (författare), David Sjögren (författare)

Skolans kriser: Historiska perspektiv på utbildningsreformer och skoldebatter e-bok

Pris 175 kr
(0)
Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan. I Skolans kriser belyser en grupp...
E-Bok 175 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Johannes Westberg (författare), Joakim Landahl (författare), David Sjögren (författare)
Utgiven 18 Juni 2021
Genrer Historia & Arkeologi, Psykologi Och Pedagogik, Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789188909794
Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan. I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga. Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten. Medverkande Sara Backman Prytz, Stockholms universitet Stina Hallsén, Uppsala universitet Magnus Hultén, Linköpings universitet Joakim Landahl, Stockholms universitet Germund Larsson, Uppsala universitet Jonathan Lilliedahl, Örebro universitet Anne-Li Lindgren, Stockholms universitet Gunnlaugur Magnússon, Uppsala universitet Martin Malmström, Lunds universitet Johanna Ringarp, Stockholms universitet & Uppsala universitet Johan Samuelsson, Karlstads universitet David Sjögren, Uppsala universitet Johannes Westberg, Universitetet i Groningen & Örebro universitetet