Siffrorna i våra liv (e-bok) av Stefan Buijsman
Lägg till önskelistan
Stefan Buijsman (författare)

Siffrorna i våra liv e-bok

124 kr
(0)
I Siffrorna i våra liv - visar Stefan Buijsman hur trafikljus, Googles sökmotor, Netflix filmförslag och espressomaskinen på ditt lokala café, fungerar med hjälp av den matematik vi lär oss redan i skolan och avmystifierar siffrornas tillsynes komplexa värld. Hur kan vi förstå vår vardag med simpel matematik? I Siffrorna i våra liv - visar holländska Stefan Buijsman hur trafikljus, Googles sökmotor, Netflix filmförslag och espressomaskinen på ditt lokala café, fungerar med hjälp av den matem...
124 kr
Undertext hur vi använder matematik utan att räkna
Författare Stefan Buijsman (författare)
Förlag Natur & Kultur
Utgiven 15 september 2019
Längd 211 sidor
Genrer Naturvetenskap & Teknik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789127162952
I Siffrorna i våra liv - visar Stefan Buijsman hur trafikljus, Googles sökmotor, Netflix filmförslag och espressomaskinen på ditt lokala café, fungerar med hjälp av den matematik vi lär oss redan i skolan och avmystifierar siffrornas tillsynes komplexa värld. Hur kan vi förstå vår vardag med simpel matematik? I Siffrorna i våra liv - visar holländska Stefan Buijsman hur trafikljus, Googles sökmotor, Netflix filmförslag och espressomaskinen på ditt lokala café, fungerar med hjälp av den matematik vi lär oss redan i skolan och avmystifierar siffrornas tillsynes komplexa värld. Med exempel från vår vardag och tidiga högkulturer berättar Buijsman om de stora upptäckterna och om matematiken bakom väderprognoser, valbarometrar, medicinsk diagnostik och Facebooks förutsägelser av vårt beteende. Han pekar också på farorna och hur stora teknikintensiva branscher kan missbruka matematikens kraft. Hans vision är att vi kan skydda oss från att bli manipulerade eller utnyttjade genom att förstå mer av matematiken bakom. Som den yngste i modern tid, 20 år gammal, blev Stefan Buijsman doktor i matematisk filosofi vid Stockholms universitet. Detta är hans första populärvetenskapliga bok, såld till sexton länder. ”Strålande reklam för matematiken och dess tillämpningar.” BTJ