Lägg till önskelistan
Problemet med ambitiösa människor e-bok
Pris
205 kr
Lugnt och skönt på jobbet? Knappast. För de flesta organisationer idag kan vi se hur både antalet uppgifter och antalet olika typer av uppgifter vi förväntas klara av ökar. Det har blivit lätt att ställa krav på underlag från organisationen samtidigt som samhällets krav på vad en god organisation är och ska klara av ständigt lägger till nya uppgifter att redovisa. Vi lägger mer tid på att administrera den egna organisationen och oss själva, vilket ger mindre tid att leverera det vi från börja...
E-Bok
205 kr
Pris
Undertext
Varför chefer har för mycket att göra och vad du kan göra åt det
Förlag
Liber AB
Utgiven
1 Januari 2012
Längd
109 sidor
Genrer
Ekonomi Och Ledarskap, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789174378672
Lugnt och skönt på jobbet? Knappast. För de flesta organisationer idag kan vi se hur både antalet uppgifter och antalet olika typer av uppgifter vi förväntas klara av ökar. Det har blivit lätt att ställa krav på underlag från organisationen samtidigt som samhällets krav på vad en god organisation är och ska klara av ständigt lägger till nya uppgifter att redovisa. Vi lägger mer tid på att administrera den egna organisationen och oss själva, vilket ger mindre tid att leverera det vi från början förväntades göra.
Hur kan det bli så här? Bakom allt detta ligger ambitiösa människor. De är problemet. Vi har länge levt i villfarelsen att organisationers problem bottnar i att anställda är slöa, slappa och likgiltiga. En flora av teambuilding och olika typer av akitviteter har fått oss att försöka få dessa människor att bli kreativa, entusiastiska och innovativa. Väldigt lite resurser har lagts på att hantera de ambitiösa människorna, de som redan är allt detta. De tar automatiskt olika initiativ i din organisation, ser till att saker händer. Inte bara händer, utan att de är korrekta i detalj, utförliga omfattande och strukturerade. I många fall tyvärr inom fel områden.
Boken visar hur verksamhetsutveckling istället blivit verksamhetsinveckling, hur utveckling i sig har blivit kontroll och detaljrikedom. Det är dags att vi tar tillbaka vår egen organisation. Chefer måste börja säga nej till underlagslämnande och nya kontrollsystem. Utveckling måste bli liktydigt med förenkling, inte tillägg och detaljer. Vi måste börja åtgärda det som är viktigt för organisationen, inte det som är dåligt.
Dr Peter Rönnlund har arbetat med strategifrågor i stora organisationer som Ericsson och MSB. Han har alltid intresserat sig för vad som måste ändras på strategisk nivå för att nå bättre resultat.