Performativ kommunikation (e-bok) av Iréne Joha
Lägg till önskelistan
Iréne Johansson (författare)

Performativ kommunikation (Språkträning enligt Karlstadmodellen #1) e-bok

149 kr
(0)
Bok nummer 1 i serien om språkträning enligt Karlstadmodellen. Denna bok handlar om den fas i språkutvecklingen då barnet lär sig att kommunicera med avsikt, medvetenhet och målriktning. Samtidigt är förberedelserna inför den språkliga utvecklingen i full gång. Vuxna styrs av barnets signaler och bemöter barnet på ett omedvetet sätt som gynnar barnets utveckling. Kommunikationen mellan barn och vuxna sker med gester, blick, mimik, ljud och från den vuxnes sida också med speciella ord, speciel...
149 kr
Författare Iréne Johansson (författare)
Förlag Hatten Förlag
Utgiven 4 september 2017
Genrer Psykologi Och Pedagogik, Fackböcker
Serie Språkträning enligt Karlstadmodellen
Del i serie 1
Språk Swedish
Format pdf
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789187465505
Bok nummer 1 i serien om språkträning enligt Karlstadmodellen. Denna bok handlar om den fas i språkutvecklingen då barnet lär sig att kommunicera med avsikt, medvetenhet och målriktning. Samtidigt är förberedelserna inför den språkliga utvecklingen i full gång. Vuxna styrs av barnets signaler och bemöter barnet på ett omedvetet sätt som gynnar barnets utveckling. Kommunikationen mellan barn och vuxna sker med gester, blick, mimik, ljud och från den vuxnes sida också med speciella ord, speciella satser och speciella ritualer. Boken innehåller ett kort teoriavsnitt och ett längre avsnitt med förslag till praktiska övningar uppdelade i periodavsnitt. Denna bok skrevs för många år sedan. Då var språkbruket ett annat än i dag liksom tankemönstren kring vissa företeelser. Om jag hade haft möjligheten att skriva om texterna i dag hade såväl ordbruk som vissa delar av innehållet varit på ett annat sätt. Nu har boken blivit e-bok men jag ber läsaren ha dessa fakta i  minnet vid läsning av texten. Med förhoppning att bokens innehåll kan vara till nytta! Boken skrevs och publicerades 1988 utifrån de erfarenheter som gjordes av 58 barn och deras vuxna  inom forskningsprojektet ”Tidig språkstimulering av mongoloida barn” 1981-1986. Parallellt med projektet utprövades övningar och material på barn med olika diagnoser inom ramen för barnhabiliteringen på olika orter i Sverige.