Om Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestle
Lägg till önskelistan
Göran Rosenberg (författare)

Om Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler e-bok

29 kr
(0)
Nyskrivet förord av författaren och journalisten Göran Rosenberg till Arthur Koestlers Natt klockan tolv på dagen. Om Natt klockan tolv på dagen: Fängslad på falska grunder, dömd till döden, minns Rubasjov hur han själv angivit människor som sedan försvunnit. I celler intill honom finns forna fiender såväl som vänner och vänners släktingar. Med papper och penna försöker Rubasjov få ihop det akuta dilemmat med sin politiska övertygelse och sina tidigare handlingar. Till sist skriver han u...
29 kr
Författare Göran Rosenberg (författare), Lars Sundh (annat)
Förlag Modernista
Utgiven 17 november 2014
Genrer Skönlitteratur, Essäer
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789176452516
Nyskrivet förord av författaren och journalisten Göran Rosenberg till Arthur Koestlers Natt klockan tolv på dagen. Om Natt klockan tolv på dagen: Fängslad på falska grunder, dömd till döden, minns Rubasjov hur han själv angivit människor som sedan försvunnit. I celler intill honom finns forna fiender såväl som vänner och vänners släktingar. Med papper och penna försöker Rubasjov få ihop det akuta dilemmat med sin politiska övertygelse och sina tidigare handlingar. Till sist skriver han under en absurd bekännelse och möter sitt öde. När Arthur Koestler skrev Natt klockan tolv på dagen [1940] låg stora delar av Europa under totalitära regimers stövelhälar. Ofta jämförd med Solzjenitsyn och Orwell räknas Natt klockan tolv på dagen till de viktigaste politiska romaner som skrivits. I översättning av Tore Zetterholm. ARTHUR KOESTLER [1905–1983] var en brittisk författare med ungersk-judiska rötter. Natt klockan tolv på dagen skrevs på tyska i Paris med titeln Sonnenfinsternis [1940], ett manus som gick förlorat vid hans flykt undan nazisterna. Hans partner, skulptören Daphne Hardys engelska översättning Darkness at Noon [1941] kom att bli en världsklassiker. Romanen behandlar Moskvarättegångarna 1936–1938 och är – genom Koestlers första­handserfarenhet från resor i Sovjet – en av de mest inflytelserika skildringarna av Stalintiden.