Lägg till önskelistan
Kunskapssynen och pedagogiken : varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas e-bok
Pris
189 kr
I denna bok granskas det knippe av föreställningar, antaganden och regelverk som styr verksamheten i den svenska skolan. Författarna konstaterar att vi behöver frigöra oss från det rådande paradigmet och se skolsystemet från ett helt annat perspektiv.
Samtidigt som ledande makthavare talar om vikten av kunskap och utbildning har pedagogiska teorier som nedvärderar kunskap fått starkt genomslag i utbildningssystemet. Det anses bäst att elever själva upptäcker hur världen är beskaffad i ställe...
E-Bok
189 kr
Pris
Förlag
Dialogos Förlag
Utgiven
15 Maj 2018
Genrer
Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
pdf
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789175043432
I denna bok granskas det knippe av föreställningar, antaganden och regelverk som styr verksamheten i den svenska skolan. Författarna konstaterar att vi behöver frigöra oss från det rådande paradigmet och se skolsystemet från ett helt annat perspektiv.
Samtidigt som ledande makthavare talar om vikten av kunskap och utbildning har pedagogiska teorier som nedvärderar kunskap fått starkt genomslag i utbildningssystemet. Det anses bäst att elever själva upptäcker hur världen är beskaffad i stället för att bli undervisade.
Synsättet saknar stöd i såväl forskning som beprövad erfarenhet. Det elevcentrerade lärandet är ineffektivt. Arbetsminnet blir snabbt överbelastat om man ska lära sig genom att som novis arbeta med att lösa verkliga problem. Ett väl utformat lärarlett lärande är mycket effektivare.
Centralt i det nya paradigm som föreslås i boken är en strukturerad, ämnesdefinierad undervisning som gör det möjligt att mäta uppnådda resultat.