Lägg till önskelistan
Gratis smakprov
- Spara till biblioteket
- Läs smakprov
Konflikten om katekesundervisningen e-bok
Pris
59 kr
Susanne Rogesund är teol. Master och har skrivit en Masteruppsats om Rosenius och Waldenströms försoningslära samt en Magisteruppsats om Peter Lorenz Sellergren. Susanne är också fil. kand. i historia. Denna bok är en C-uppsats i historia och handlar om L M Engströms kamp för katekesen som lärobok i folkskolan.
Hjalmar Branting framförde redan 1889 att man borde avskaffa katekesläsningen i skolan och att katekesen borde brännas. Detta kristendomsfientliga uttalande ledde naturligtvis fram til...
E-Bok
59 kr
Pris
Förlag
Recito Förlag
Utgiven
24 Februari 2018
Genrer
Filosofi Och Religion, Historia & Arkeologi, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789177652090
Susanne Rogesund är teol. Master och har skrivit en Masteruppsats om Rosenius och Waldenströms försoningslära samt en Magisteruppsats om Peter Lorenz Sellergren. Susanne är också fil. kand. i historia. Denna bok är en C-uppsats i historia och handlar om L M Engströms kamp för katekesen som lärobok i folkskolan.
Hjalmar Branting framförde redan 1889 att man borde avskaffa katekesläsningen i skolan och att katekesen borde brännas. Detta kristendomsfientliga uttalande ledde naturligtvis fram till en konflikt med de schartauanska företrädarna. De politiska debatterna ledde fram till att katekesundervisningen blev reducerad i skolan år 1919. L M Engströms kamp var inte förgäves. Enligt uppgift i GST hade man samlat in 340 000 namnunderskrifter.
Många människor fick upp ögonen för vikten av att lära sig katekesen, men denna undervisning flyttades till hemmen eller Söndagsskolan. Konflikterna mellan arbetarrörelsen och schartauanerna berodde bland annat på att schartauanerna var motståndare till föreningslivet och att arbetarna i den schartauanska miljön inte ville ansluta sig till facket.
Jag har i min uppsats belyst konflikterna mellan schartauanerna och socialdemokraterna inom skolväsendet perioden 1880-1940. I stor utsträckning bedrevs undervisningen som förr, på sina håll. På några håll anordnade man extra katekesundervisning, som var frivillig. Den ordnades utanför ordinarie skoltid, men av skolans lärare.