Khatuat lahitha/خطوات لاهثة (e-bok) av Wissam M
Lägg till önskelistan
Wissam Mounzer (författare), وسام منذر (författare)

Khatuat lahitha/خطوات لاهثة e-bok

Pris 29 kr
(0)
Boken är skriven på arabiska. Den är en berättelse och kan läsas som skönlitteratur, men också förstås som ett allmänt inlägg i samhällsdebatten. Den handlar om alienationens grymma känslor och mina andfådda steg på min väg från ett hemland till ett annat. Längs denna väg fanns många vägval. Ibland blev mina vägar framgångsrika, inte minst tack vare andra människors vägval. Som främling står du här En handfull minnen och några ord är allt du äger Ingen glädje ger lycka, ingen sorg ger lidande...
E-Bok 29 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Wissam Mounzer (författare), وسام منذر (författare)
Förlag Future
Utgiven 31 Mars 2022
Längd 4 sidor
Genrer Biografier, Biografier & Memoarer
Språk Arabic
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789180208833
Boken är skriven på arabiska. Den är en berättelse och kan läsas som skönlitteratur, men också förstås som ett allmänt inlägg i samhällsdebatten. Den handlar om alienationens grymma känslor och mina andfådda steg på min väg från ett hemland till ett annat. Längs denna väg fanns många vägval. Ibland blev mina vägar framgångsrika, inte minst tack vare andra människors vägval. Som främling står du här En handfull minnen och några ord är allt du äger Ingen glädje ger lycka, ingen sorg ger lidande Du jagar en dröm, men inser inte dess betydelse Som utlänning står du där, likt ett barn berövat sin mors bröst Tankarna tävlar om vem som kan lyfta dig till en avlägsen horisont Tunga är dina steg i denna okända värld Som outsider står du här Du går och inser inte vart du ska Själen svävar på jakt efter ett hopp som försvunnit i flygplansmassan OBS: Boken fungerar bäst i dessa läsare: PocketBook reader-any books, Thorium och Appel books سيرة نزوح غريبُّ أنت هنا لا تملك سوى حفنة من الذكريات وبضع كلمات مشوّشة. لا الفرح فرح ولا الحزن يشبه أحزاناً عرفتها فيما مضى. ها أنت تلاحق حلماً لا تدرك مغزاه غريبُّ أنت هنا كغربة طفل حُرم من ثدي أمه تتسابق أفكارك لتسموَ بك نحو أفق بعيد وتتثاقل خطاك في عالم المجهول غريبُّ أنت هنا تسير ولا تدرك إلى أين تسير تناغي الروح بحثاً عن أمل ضائع في زحام المطارات و الأرصفة. ملاحظة: الكتاب يظهر بشكل أفضل باستخدام أحد التطبيقات التالية، PocketBook reader-any books Appel books Thorium Wissam Mounzer, universitetslektor i specialpedagogik, har en bakgrund som psykolog och specialpedagog med intresse för tillämpad beteendeanalys och fokus på lärande och utveckling av barn med autism och NPF. Hans forskningsfokus riktas främst mot barn med autismspektrumtillstånd och deras familjer. Framför allt är han intresserad av att implementera särskilda insatser som har sin grund i tillämpad beteendeanalys, vilka främjar lärande och utveckling av barn med särskilda behov. Han studerar också olika aspekter av kulturkompetens hos service providers. Dessutom driver han och ger veckovis handledning via Skype till två privata skolor i Syrien för barn i behov av särskilt stöd, med autismspektrumtillstånd och/NPF-diagnos. Dessa kallas: Future Center for Children with Special Needs. År 2013 disputerade Wissam vid Damaskus universitet i Syrien med avhandlingen Parent-mediated vs teaching as usual: Reducing problem behavior in a sample of children with autism. Syftet med avhandlingen var att undersöka effektiviteten av ett interventionsprogram grundat på vissa tillämpade beteendeanalysmetoder kombinerat med medverkan av dessa barns föräldrar (i detta fall mödrar) för att minska vissa beteendeproblem hos barnen (3-5 gammal) som hade diagnoserats med autismspektrumtillstånd. Den teoretiska utgångspunkten var att det är svårt att genomföra lämpliga evidensbaserade program om man utelämnar den aktiva föräldrarollen. Detta då familjer är den första miljön ett barn relaterar till; det är inom familjen som barnets behov av trygghet och stabilitet tillgodoses och det är den viktigaste miljö där barnets karaktär bildas. Det interaktiva samspelet mellan barnet och föräldrarna spelar den viktigaste rollen för barnets långsiktiga utveckling. Om mig Wissam Mounzer, universitetslektor i specialpedagogik, har en bakgrund som psykolog och specialpedagog med intresse för tillämpad beteendeanalys och fokus på lärande och utveckling av barn med autism och NPF. Hans forskningsfokus riktas främst mot barn med autismspektrumtillstånd och deras familjer. Framför allt är han intresserad av att implementera särskilda insatser som har sin grund i tillämpad beteendeanalys, vilka främjar lärande och utveckling av barn med särskilda behov. Han studerar också olika aspekter av kulturkompetens hos service providers. Dessutom driver han och ger veckovis handledning via Skype till två privata skolor i Syrien för barn i behov av särskilt stöd, med autismspektrumtillstånd och/NPF-diagnos. Dessa kallas: Future Center for Children with Special Needs. År 2013 disputerade Wissam vid Damaskus universitet i Syrien med avhandlingen Parent-mediated vs teaching as usual: Reducing problem behavior in a sample of children with autism. Syftet med avhandlingen var att undersöka effektiviteten av ett interventionsprogram grundat på vissa tillämpade beteendeanalysmetoder kombinerat med medverkan av dessa barns föräldrar (i detta fall mödrar) för att minska vissa beteendeproblem hos barnen (3-5 gammal) som hade diagnoserats med autismspektrumtillstånd. Den teoretiska utgångspunkten var att det är svårt att genomföra lämpliga evidensbaserade program om man utelämnar den aktiva föräldrarollen. Detta då familjer är den första miljön ett barn relaterar till; det är inom familjen som barnets behov av trygghet och stabilitet tillgodoses och det är den viktigaste miljö där barnets karaktär bildas. Det interaktiva samspelet mellan barnet och föräldrarna spelar den viktigaste rollen för barnets långsiktiga utveckling. Publikationer på Arabiska: Mounzer, W. (2015). Differences in the Dimensions of Family Interaction between the families of Autistic Children and Families of children with typical development. Institute of Arabic researches and studies Journal, 12(3), 73-99. Mounzer, W. (2014). Developing some visual perception skills among a sample of children with High-Functioning Autism. Scholar Journal in Yemen 25(2), 162-186. Mounzer, W. (2013). Instructional Strategies used by teachers in special units in institutions for children with Intellectual disabilities in Damascus. Journal of Al-Furat University, 2(1), 59-81. Mounzer, W. (2012). Knowledge of behavioral strategies among Syrian teachers at Primary schools in the municipality of Rif-Damascus. Education and Psychology Journal, 17(1), 116-139. Mounzer, W. & AL Khateeb, J. (2009). Parents' Satisfaction with Services provided to their children with Autism in Syria. Arabian Academy for Special Education journal, 9 (2), 89-107. Ph.D Dissertation: Mounzer, W. (2013). Parent-mediated vs teaching as usual: Reducing problem behavior in a sample of children with autism. Damascus University