Lägg till önskelistan
Kampen om samhällsreligionen: Dagens Nyheters djävulskampanj 1909 e-bok
Pris
175 kr
1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde. Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten inte som tidigare på kyrkans egna ...
E-Bok
175 kr
Pris
Förlag
Artos & Norma Bokförlag
Utgiven
12 Januari 2023
Genrer
Filosofi Och Religion, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789177772446
1909 var storstrejkens år, Sveriges dittills största arbetsmarknadskonflikt. Men det var något annat som detta år fick större utrymme i pressen: Dagens Nyheters så kallade djävulsstrid. Djävulsstriden var den första verkligt moderna presskampanjen i Sverige. Kampanjen blev den publicistiska framgång som tidningen behövde. Samtidigt innebar den något nytt i svensk kyrkohistoria. En teologisk fråga drevs nu på pressens arenor och villkor, i pressoffentligheten inte som tidigare på kyrkans egna arenor. För Dagens Nyheter visade sig kampanjen handla mer om kyrkans ställning i samhället än om den svåra frågan om ondskans problem. Djävulsstriden uppvisade mönster som förklarar Svenska kyrkans förändrade ställning i ett samhälle på väg in i det moderna. Pressen skaffade sig privilegiet att formulera problemen, på kyrkans bekostnad. På den kyrkliga sidan drog de kyrkliga företrädarnas ställningstaganden i debatten upp linjer som fortfarande har återverkningar. Djävulsstriden blev en del av dragkampen om det moderna svenska samhällets gemensamma religion, en kamp som fortsätter än i dag. Sven Thidevall är teologie doktor i kyrkohistoria, forskare och biskop, verksam i Örebro och Uppsala.