Inte lögn, inte sant (e-bok) av Staffan Dopping
Lägg till önskelistan
Staffan Dopping (författare), Stig-Björn Ljunggren (författare)

Inte lögn, inte sant e-bok

89 kr
(0)
Hur kommer det sig att det vanligtvis tämligen gråtrista och vardagslunkande svenska samhället kan framstå som så dramatiskt, färgstarkt och sensationellt när vi tar del av det i medial förpackning? Journalistiken är en del av upplevelseindustrin, där en av de viktigaste drivkrafterna är att inte tappa publikens intresse. Medierna mörklägger inte, däremot färglägger de. För att dramatisera och locka till sig publik. Det är medielogiken, dumbom! Medierävarna Staffan Dopping och Stig-Björn Lju...
89 kr
155 kr
Undertext Medierna och verkligheten
Författare Staffan Dopping (författare), Stig-Björn Ljunggren (författare)
Förlag Fri Tanke
Utgiven 27 Januari 2020
Längd 148 sidor
Genrer Samhälle Och Politik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789178195039
Hur kommer det sig att det vanligtvis tämligen gråtrista och vardagslunkande svenska samhället kan framstå som så dramatiskt, färgstarkt och sensationellt när vi tar del av det i medial förpackning? Journalistiken är en del av upplevelseindustrin, där en av de viktigaste drivkrafterna är att inte tappa publikens intresse. Medierna mörklägger inte, däremot färglägger de. För att dramatisera och locka till sig publik. Det är medielogiken, dumbom! Medierävarna Staffan Dopping och Stig-Björn Ljunggren hävdar att den ”mediala verkligheten” närmast tvångsmässigt skiljer sig från den ”verkliga verkligheten”. Även om medierna generellt inte sprider lögner, är det rimligt för mediekonsumenter att utgå från att det som sägs i tidningsartiklar och på tv inte är helt sant. Vi bör göra som bra journalister gör: söka flera oberoende källor innan vi tror på något.