Historia som kunskap : innehåll, mening och vär
Lägg till önskelistan
Niklas Ammert (författare)

Historia som kunskap : innehåll, mening och värden i möten med historia e-bok

Pris 149 kr
(0)
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.” Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i sk...
E-Bok 149 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Niklas Ammert (författare)
Utgiven 16 Oktober 2014
Genrer Historia & Arkeologi, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789187675188
”Beskrivningar av elevers historiesyn och berättelserna om hur de lär sig kan starta intressanta diskussioner i ett kollegium om vad det är för ämne som eleverna möter i dagens historieundervisning. Med en sådan diskussionsöppning ökar möjligheterna att utvidga samtalet och prata om vad historieämnet skulle kunna handla om.” Katarina Schiöler, Tidskriften Alfa Vad kan man när man kan något om historia? Vad är viktigt att kunna och hur lär man sig det? Ungdomar möter historia överallt: i skolan, familjen, media och samhället runtom. Men hur uppfattar eleverna mening och värden i relation till historiska förhållanden och händelser? I Historia som kunskap belyser historiedidaktikern Niklas Ammert dessa frågor, såväl teoretiskt som empiriskt. Han studerar svenska ungdomar och lärare och de situationer i vilka kunskap om historia kommuniceras och brukas, framför allt i skolsammanhang. Eleverna själva, deras uppfattningar om och möten med historia är hans primära fokus. Boken vänder sig till lärare, lärarstudenter, forskare och alla med intresse för historia och didaktik i kombination. Ammert gör nedslag längs den didaktiska kedjan – från kursplaner via läroböcker till den enskilda elevens värld. Vad är meningsfullt för ungdomar när det gäller historia? Hur arbetar de med historia i skolan och hur kan de bäst tillgodogöra sig kunskapen?