Lägg till önskelistan
Det agila företaget : Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld? e-bok
Pris
145 kr
"Alla som vill leda mer agilt borde läsa den här. Vill du få förståelse på djupet kring vad agilt ledarskap faktiskt handlar om så är det här en bok för dig." (Tidningen Chef)
"En väldigt bra ingång till styrning baserad på tillit." (Erik Ringertz, vd Netlight, Årets vd 2016, Årets chef 2014)
"Många pratar idag om att organisationer måste bli agila, men vad betyder det egentligen? Det förklarar författarna i denna konkreta och pedagogiska bok. De ger även vägledning i hur organisationer fö...
E-Bok
145 kr
Pris
Förlag
Polaris Fakta
Utgiven
17 December 2018
Genrer
Ekonomi Och Ledarskap, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789188743633
"Alla som vill leda mer agilt borde läsa den här. Vill du få förståelse på djupet kring vad agilt ledarskap faktiskt handlar om så är det här en bok för dig." (Tidningen Chef)
"En väldigt bra ingång till styrning baserad på tillit." (Erik Ringertz, vd Netlight, Årets vd 2016, Årets chef 2014)
"Många pratar idag om att organisationer måste bli agila, men vad betyder det egentligen? Det förklarar författarna i denna konkreta och pedagogiska bok. De ger även vägledning i hur organisationer förändrar sitt styrsätt så att det blir anpassat till dagens snabba omvärld." (Sveriges Kommunikatörer)
Dynamiken och osäkerheten i omvärlden ökar och företag är utsatta för hård konkurrens. Mycket talar för att det är de verksamheter som är agila (och därmed bättre än konkurrenterna kan anpassa sig till sin närmiljö) som är vinnarna på sikt. Ändå går många i motsatt riktning och bygger alltmer byråkratiska och rigida styrsystem. Företagen blir som tungstyrda supertankers när de istället borde vara som flexibla fiskstim: decentraliserade, samspelta och snabba.
Den här väl underbyggda boken förklarar varför så många företag drivs enligt otidsenliga principer och argumenterar för fördelarna med ett agilt synsätt. Utifrån forskning och ett flertal fallstudier, inte minst av Handelsbanken, ger boken också vägledning i hur ett företag blir agilt, det vill säga är kundorienterat och långsiktigt snarare än ägarfokuserat och kortsynt, drivs av inre motivation snarare än yttre belöningar, har ett arbetssätt som baseras på förtroende snarare än detaljgranskning, och prioriterar anpassningsförmåga framför formell planering.
LENNART FRANCKE är rådgivare och sitter i flera styrelser. Han har lång erfarenhet från ledande positioner i Handelsbanken, bland annat som CFO, och som finanschef och rådgivare till Swedbanks ledning.
GÖRAN NILSSON arbetar idag som forskare och lärare vid Uppsala universitet och har en bakgrund från Handelshögskolan och som controller i näringslivet. Han är medförfattare till internationellt framgångsrika läroböcker och föreläser flitigt.