Beteendeproblem i skolan : 2:a utgåvan (e-bok)
Lägg till önskelistan Gratis smakprov
  • Spara till biblioteket
  • Läs smakprov
  • Visa inbäddningskod
Bo Hejlskov Elvén (författare)

Beteendeproblem i skolan : 2:a utgåvan e-bok

Pris 165 kr
(0)
Konflikter och beteendeproblem kan hindra lärares arbete och elevernas inlärning. Förhållningssättet lågaffektivt bemötande, som bland annat handlar om att anpassa krav samt att hantera konflikter och våld, kan då vara till god hjälp. Bo Hejlskov Elvén tar avstamp i exempel från skolans vardag och beskriver femton praktiska principer (varav fyra nya) som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem. I denna nya utgåva tydliggörs vetenskapen bakom metoden liksom när och h...
E-Bok 165 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Bo Hejlskov Elvén (författare)
Förlag NoK Akademisk
Utgiven 20 December 2024
Genrer Psykologi Och Pedagogik, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789127828124
Konflikter och beteendeproblem kan hindra lärares arbete och elevernas inlärning. Förhållningssättet lågaffektivt bemötande, som bland annat handlar om att anpassa krav samt att hantera konflikter och våld, kan då vara till god hjälp. Bo Hejlskov Elvén tar avstamp i exempel från skolans vardag och beskriver femton praktiska principer (varav fyra nya) som personal kan utgå från för att förebygga och lösa beteendeproblem. I denna nya utgåva tydliggörs vetenskapen bakom metoden liksom när och hur den ska användas. Boken är även utökad med metoder för utvärdering och förändring, vilket bidrar till en heltäckande pedagogik för beteendeproblem som följer barnkonventionen. Beteendeproblem i skolan riktar sig till alla som arbetar elevnära, från förskoleklass till gymnasiet – som lärare, speciallärare, elevassistenter, fritidspersonal och skolledare. ”Att vara lågaffektiv i sitt bemötande är inte att vara passiv. Det är att aktivt ingripa i en svår situation – men genom att så långt som möjligt behålla sitt eget lugn för att hjälpa eleven att göra detsamma. Sedan bör vi i efterhand utvärdera varför det blev fel och därefter göra förändringar så att situationen inte ska uppstå igen. Bokens huvudbudskap är att vi som personal behöver ta ansvar för det som händer, för det är först då vi kan göra skillnad.” Bo Hejlskov Elvén