 
    Lägg till önskelistan
    
Bärande band : vänskap, kärlek och brödraskap i det medeltida Nordeuropa, ca 1000-1200 e-bok
  
  
  
    Pris
    165 kr
  
  
  
  
  
I det högmedeltida Europa vilade de sociala och politiska systemen på personliga förbindelser. Det hade ännu inte utvecklats starka stater där makten var beroende av ett styrande centrum. Vänskap var alltså inte enbart en förtrolig relation mellan två personer utan ett viktigt pragmatiskt instrument för att upprätta social ordning och för att nå framgång inom det politiska spelet. 
 I boken Bärande band diskuterar Lars Hermanson hur religiösa föreställningar och normer relaterade till uppfat...
  
    E-Bok
    
        165 kr
        Pris
    
    
  
  
    Förlag
    Nordic Academic Press
  
  
  
    Utgiven
    7 Januari 2016
    
  
  
  
  
    Genrer
    
      Historia & Arkeologi, Fackböcker
    
  
  
  
  
    Språk
    Swedish
  
  
    Format
    epub
  
  
    Kopieringsskydd
    Vattenmärkt
  
  
    ISBN
    9789188168122
  
I det högmedeltida Europa vilade de sociala och politiska systemen på personliga förbindelser. Det hade ännu inte utvecklats starka stater där makten var beroende av ett styrande centrum. Vänskap var alltså inte enbart en förtrolig relation mellan två personer utan ett viktigt pragmatiskt instrument för att upprätta social ordning och för att nå framgång inom det politiska spelet. 
 I boken Bärande band diskuterar Lars Hermanson hur religiösa föreställningar och normer relaterade till uppfattningar om vänskap och kärlek. Hur påverkade dessa tankesätt de medeltida människornas sociala identitet och politiska handlande? Med exempel hämtade från 1000- och 1100-talets Nordeuropa söker författaren svar på varför vänskapen lovsjöngs hos såväl de aristokratiska krigarnas brödraskap som inom klostrens murar. 
 Vänskapsbanden var grundpelare på vilken hela samhällsbyggnaden vilade. De symboliserade det rättfärdiga handlandet och själens förening med Gud, och hyllades som såväl politiskt som andligt ideal. Lars Hermanson driver därför tesen att de politiska och andliga aspekterna på fenomenet vänskap inte kan åtskiljas i två olika sfärer – det vore helt främmande för medeltida tänkande.
       
           
            
         
            
         
            
        