Lägg till önskelistan
Äventyr i etikbranschen e-bok
Pris
105 kr
Hur mycket ska en offentlig person behöva tåla i medierna?
Under de tio år då Ola Sigvardsson var pressombudsman, PO, var det en av medieetikens mest centrala frågor. Det mediala landskapet gick igenom en stor omvandling: tidningarna digitaliserades, de sociala medierna slog igenom – så kom metoo och förtalslagstiftningen hamnade i fokus för den medieetiska debatten.
I Äventyr i etikbranschen berättar Sigvardsson flyhänt och oupphörligt intressant om den unika ordning för pressfrihe...
E-Bok
105 kr
Pris
Förlag
Fri Tanke Förlag
Utgiven
29 Augusti 2022
Genrer
Media & Kommunikation, Fackböcker
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789189526945
Hur mycket ska en offentlig person behöva tåla i medierna?
Under de tio år då Ola Sigvardsson var pressombudsman, PO, var det en av medieetikens mest centrala frågor. Det mediala landskapet gick igenom en stor omvandling: tidningarna digitaliserades, de sociala medierna slog igenom – så kom metoo och förtalslagstiftningen hamnade i fokus för den medieetiska debatten.
I Äventyr i etikbranschen berättar Sigvardsson flyhänt och oupphörligt intressant om den unika ordning för pressfrihet och medieetik som vi har i Sverige. Bakgrunden är hans egen journalistiska och publicistiska erfarenhet. Exemplen är normbildande: kungahuset, Anna Lindh, Mikael Persbrandt, Benny Fredriksson, Martin Timell, Cissi Wallin och många fler.
Hur står sig det medieetiska systemet idag? Bör domstolarna ta över? Och blev det egentligen bättre när PO blev Allmänhetens Medieombudsman?