Lägg till önskelistan
Älskaren som var demon och andra berättelser e-bok
Pris
119 kr
Krigstidens London under bombningarna, det explosiva fysiska rummet såväl som känslorna och föreställningarna, har väl aldrig skildrats med sådan ingående intensitet som hos Elizabeth Bowen. Då inte minst i Älskaren som var demon & andra berättelser, hennes viktigaste enskilda novellsamling. Denna samling speglar också hennes komplexa förhållande till hemlandet Irland, där hon som barn växte upp i den styrande angloirländska klassen.
Människorna i dessa noveller lever i krigets extrema o...
E-Bok
119 kr
Pris
Förlag
Modernista
Utgiven
12 Mars 2018
Genrer
Noveller, Romaner, Skönlitteratur
Språk
Swedish
Format
epub
Kopieringsskydd
Vattenmärkt
ISBN
9789177017318
Krigstidens London under bombningarna, det explosiva fysiska rummet såväl som känslorna och föreställningarna, har väl aldrig skildrats med sådan ingående intensitet som hos Elizabeth Bowen. Då inte minst i Älskaren som var demon & andra berättelser, hennes viktigaste enskilda novellsamling. Denna samling speglar också hennes komplexa förhållande till hemlandet Irland, där hon som barn växte upp i den styrande angloirländska klassen.
Människorna i dessa noveller lever i krigets extrema och akuta vardag, samtidigt som de själva blir ett slags spökhistorier; i drömmar om ett definitivt svunnet förflutet eller genom annan flykt från verkligheten – som till exempel i den oförglömliga, hallucinatoriska titelnovellen.
En av 1900-talets stora engelskspråkiga klassiker i novellgenren återutges härmed, i svensk översättning av Viveka Starfelt och med ett nyskrivet efterord av författaren och kritikern Carl-Johan Malmberg.
ELIZABETH BOWEN [1899-1973] var en irländsk författare, som i dag räknas till 1900-talets stora namn i den engelska litteraturen. Modernista ger nu ut Älskaren som var demon & andra berättelser [The Demon Lover & Other Stories, 1945] och romanmästerverket Hjärtats död [The Death of the Heart, 1938] i nya svenska utgåvor.
»Bowens återhållsamhet, det osagdas kvalitet, ger hennes prosa dess egendomliga täthet och intensitet.« | The New York Times