Fjärde riket (lättläst) (e-bok) av Maria Nygren
Maria Nygren

Fjärde riket (lättläst) e-bok

185 kr
”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.” Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer. De skulle aldrig kunna bli vänner till exempel. Men när de gör ett grupparbete o…
”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.” Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer. De skulle aldrig kunna bli vänner till exempel. Men när de gör ett grupparbete om Hitler förstår de hur de ska störta deras fiende: skolans härskare Hedvig. Det är faktiskt den perfekta planen, det perfekta sättet. Hitler lyckades ju. Och det kommer de också att göra: Fjärde riket är här för att stanna. Maria Nygrens starka berättelse om sociala hierarkier och maktmissbruk på en högstadieskola i lättläst bearbetning.
E-bok 185 kr
Författare Maria Nygren (författare), Anna Henriksson (annat), Andreas Palmaer (annat)
Förlag Vilja förlag
Utgiven 26.08.2020
Längd 132 sidor
Genrer Ungdomsböcker, Barnböcker, 12-15 År
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789179710798

”Först var Hitler inte en av dom populära. Men sen fick Hitler alla att lyssna. Och om han lyckades ta över ett helt land borde vi klara av att ta över klassen, ja, kanske också skolan. Allt vi behöver göra är att kopiera honom.” Blenda, LSD och Penny har inte så mycket gemensamt. Ja, de går i samma klass. Inget mer. De skulle aldrig kunna bli vänner till exempel. Men när de gör ett grupparbete om Hitler förstår de hur de ska störta deras fiende: skolans härskare Hedvig. Det är faktiskt den perfekta planen, det perfekta sättet. Hitler lyckades ju. Och det kommer de också att göra: Fjärde riket är här för att stanna. Maria Nygrens starka berättelse om sociala hierarkier och maktmissbruk på en högstadieskola i lättläst bearbetning.

Inga recensioner än