Sunschein - Ett porträtt av ikonen Harry Schein
Lägg till önskelistan
Claes Britton (författare)

Sunschein - Ett porträtt av ikonen Harry Schein, företagsledare, författare och filmmogul e-bok

25 kr
(0)
”Sunschein” publicerades ursprungligen i nummer 1 1992 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992-1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Be...
25 kr
Författare Claes Britton (författare)
Utgiven 21 oktober 2014
Genrer Biografier, Biografier & Memoarer
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789174235678
”Sunschein” publicerades ursprungligen i nummer 1 1992 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992-1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994-1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen. ”Att porträttera Harry Schein är som att fotografera i spegelsalen i Lustiga huset. Bilderna är klara men perspektiven förvrids. Schein är den positiva meningslöshetens man. Hans intellekt är ett elektroniskt flipperspel. Det gnistrar, blinkar och plingar så starkt att det kan vara svårt att följa tankens lopp.” Claes Britton började redan under skoltiden att arbeta för Dagens Nyheter, dock aldrig som fast anställd. Han nådde omedelbart framgång med en serie stora och uppmärksammade reportage men blev lika snabbt en kontroversiell figur. Han fann sig inte till rätta med dagspressjournalistiken utan tog därför chansen att övergå till magasin, först på då nystartade Z och därefter på CliC och Café, där han fick tillfälle att vid sidan om skrivandet utveckla sina tidigt väckta intressen för mode och för det visuella. Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna - i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage - journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt - i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.