Skolutveckling som gemensamt projekt:  Att orga
Lägg till önskelistan
Annika Svensson (författare), Petter Wiklander (författare), Karin Jardmo (författare), Irena Hanzek (författare), Christina Arvidsson (författare), Anette Karlsson (författare)

Skolutveckling som gemensamt projekt: Att organisera för och genomföra professionsdriven skolutveckling e-bok

Pris 75 kr
(0)
Boken belyser olika aspekter av ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på en lokal skola i Jönköpings kommun. Huvudtemat är en beskrivning av hur rektor tillsammans med mellanledare och övriga lärare på skolan gjort för att organisera och genomföra professionsdriven skolutveckling med undervisningen i fokus. I flera av bokens kapitel beskrivs planeringen och genomförandet av projektet och vilka framgångsfaktorer och hinder som upptäckts under processen. Dessutom presenteras studier som gjor...
E-Bok 75 kr Pris

Bokons kunder har även köpt

Författare Annika Svensson (författare), Petter Wiklander (författare), Karin Jardmo (författare), Irena Hanzek (författare), Christina Arvidsson (författare), Anette Karlsson (författare), Mikael Segolsson (redaktör), Åsa Hirsh (redaktör)
Förlag Books on Demand
Utgiven 6 Mars 2019
Längd 216 sidor
Genrer Humaniora, Fackböcker
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789178512881
Boken belyser olika aspekter av ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på en lokal skola i Jönköpings kommun. Huvudtemat är en beskrivning av hur rektor tillsammans med mellanledare och övriga lärare på skolan gjort för att organisera och genomföra professionsdriven skolutveckling med undervisningen i fokus. I flera av bokens kapitel beskrivs planeringen och genomförandet av projektet och vilka framgångsfaktorer och hinder som upptäckts under processen. Dessutom presenteras studier som gjorts av lärare i verksamheten för verksamheten, följeforskning av mellanledarnas roll samt kollegiets erfarenheter av projektet. Därtill innehåller ett kapitel elevtexter som beskriver deras erfarenheter. Det är mångfalden av perspektiv och det faktum att innehållet är hämtat direkt från praktiken som gör denna bok unik. Projektet som redovisas i boken visar på en betydelsefull motvikt till dagen skoldebatt, som många gånger handlar om sviktande elevresultat, tidsbrist i läraryrket och tidsbrist för att kunna genomföra utvecklingsarbete i verksamheten. Resultatet visar att det går att genomföra framgångsrik skolutveckling med förändringar i såväl undervisningen som skolkulturen i sin helhet, vilket bland annat har lett till högre meritvärden hos elever. Förändringarna har gjorts inom ramen för befintlig konferens- och forbildningstid och hela kollegiet har varit involverat.