Kungsgatan / Lättläst (e-bok) av  Ivar Lo-Johan
Lägg till önskelistan
Ivar Lo-Johansson (författare), Ivar Lo-Johansson (författare)

Kungsgatan / Lättläst e-bok

45 kr
(1)
Adrian växer upp i byn Humla. När han fyller 18 år flyttar han till Stockholm. En kväll träffar han Marta från byn. Hon har blivit prostituerad och säljer sin kropp på gatan. Adrian vet inte vad han ska göra med sitt liv. Han tar olika slags arbeten och läser mycket. Till slut känner Adrian sig mer som en arbetare från staden än en bondson från landet. Ivar Lo-Johanssons roman berättar om livet i Stockholm på 1920-talet. Johan Werkmäster har återberättat boken till lättläst. Susanna Alakoski...
45 kr
Författare Ivar Lo-Johansson (författare), Ivar Lo-Johansson (författare)
Förlag LL-förlaget
Utgiven 29 januari 2015
Genrer Skönlitteratur
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789170535550
Adrian växer upp i byn Humla. När han fyller 18 år flyttar han till Stockholm. En kväll träffar han Marta från byn. Hon har blivit prostituerad och säljer sin kropp på gatan. Adrian vet inte vad han ska göra med sitt liv. Han tar olika slags arbeten och läser mycket. Till slut känner Adrian sig mer som en arbetare från staden än en bondson från landet. Ivar Lo-Johanssons roman berättar om livet i Stockholm på 1920-talet. Johan Werkmäster har återberättat boken till lättläst. Susanna Alakoski har skrivit förord. Ivar Lo-Johansson levde 1901-1990 och skrev ett 50-tal böcker. Många av dem handlade om statarna, arbetare som levde och arbetade på andras gårdar. Kungsgatan är ett av hans mest uppmärksammade verk och kom ut 1935. Andra kända titlar är t ex Godnatt, jord, och den självbiografiska serie som inleddes med Analfabeten och avslutades med Proletärförfattaren.