Dvärgen (lättläst) (e-bok) av Pär Lagerkvist
Lägg till önskelistan
Pär Lagerkvist (författare)

Dvärgen (lättläst) e-bok

105 kr
(0)
En av den svenska litteraturens stora klassiker i lättläst och förkortad version. Vid en italiensk furstes hov under renässansen lever en dvärg. Han är fylld av ondska. På kvällarna berättar han i sin dagbok om livet och människorna i palatset. Han avskyr deras kärlek, ideal och drömmar. Det enda som gör honom glad är mord och våld. När krig bryter ut blir han lycklig och drömmer om att själv få gå ut i strid och döda. Dvärgen är en tidlös skildring av ondska. Nobelpristagaren Pär Lagerkv...
105 kr
65 kr
Författare Pär Lagerkvist (författare), Jens Andersson (annat)
Utgiven 16 November 2020
Längd 144 sidor
Genrer Romaner, Skönlitteratur
Språk Swedish
Format epub
Kopieringsskydd Vattenmärkt
ISBN 9789179710538
En av den svenska litteraturens stora klassiker i lättläst och förkortad version. Vid en italiensk furstes hov under renässansen lever en dvärg. Han är fylld av ondska. På kvällarna berättar han i sin dagbok om livet och människorna i palatset. Han avskyr deras kärlek, ideal och drömmar. Det enda som gör honom glad är mord och våld. När krig bryter ut blir han lycklig och drömmer om att själv få gå ut i strid och döda. Dvärgen är en tidlös skildring av ondska. Nobelpristagaren Pär Lagerkvist skrev romanen under andra världskriget och den har bland annat tolkats som en kritik av Europas främlingsfientlighet och nazism.